Vårt älskade hem, långt, långt ute i skogen...

Beläget vid en sjö...

torsdag 4 juni 2009

Det var så vackert, ja, som i en saga...

... när Anneli och Andreas på pingsafton sade ja till varandra,
inför gud och hela församlingen.



Hon var vacker som en dröm och han var stilig som en prins, födelsedagsjubilant till på köpet.
Och äntligen var fjorton års väntan över!
När Anneli inne i kyrkan sjöng för sin Andreas, ja, då fullkomligt forsade tårarna. Det är ett sådant där vackert ögonblick som jag kommer att minnas för resten av mitt liv. Och jag är så tacksam för att vi fick den stora förmånen att vara med och fira den här dagen med dem!

Efter själva vigseln åkte vi till bygdegården i Alvik.
Festen var så otroligt välordnad och rolig.
Anneli hade dukat och dekorerat så vackert. Riktiga linnedukar bland annat, sådant älskar jag. Tyvärr var jag alldeles till mig över allting , så jag glömde nästan helt bort att fota.

Underbara bordsgrannar hade vi, från Kalix, Sjulsmark och så en sväng till El Salvador; det var intressanta samtal och mycket skratt.
Tack ni söta!

Bröllopstårtan... Vilken dröm...

Brudparet klarade galant att skära första biten,
jag tror de blir gifta... hahaaha

Det var en mycket trött men lycklig tjej som framåt småtimmarna tassade hem till barnen och svärföräldrarna.
Gissa vem som fångade brudbuketten?! Hmmm... intressant minsann att se vad det kommer att arrendera i...
blink.... blink.... om någon känner sig träffad....


En vacker kyrkoljusstake från House Doctor blev vår gåva till brudparet. Jag fick lägga band på mig själv för att inte springa ivög med paketet- vill ha en sådan själv. Finns förstås hos rara Maud på Hjortgården.

Kortet hade jag bett bästistjejen SkräpEmma att skapa. Så mycket roligare att få överlämna ett kort som är unikt och Emma gör som vanligt ingen besviken.

På söndagmorgonen fortsatte festligheterna för oss, om än i någon annan form.

Då var det min och alla andra mödrars tur att bli uppvaktad.
Grattis i efterskott till alla Ni fantastiska kvinnor som uträttar storverk i det tysta varje dag!

Älskade ungarna hade lovat sin mamma jättefina presenter. Att välja ut själv. Bäst så! För alla parter.... hahahahah
Jag älskar Mors dag!!! Tycker att det skulle kunna vara en sådan varje månad.

En madonna i sten blev mitt val när vi besökte Maud dagen innan bröllopet.

Hon är ca 25 cm lång och jag tycker att hon är så vacker!
Jag har inte valt ut mina andra presenter än, ska suga på karamellen lite till.
Kan väl tillägga att den där kudden som sambon blev så förtjust i, den sökte han övertala mig att välja.
Han är smart, men jag är smartare... hahahhaha


Min egen mamma fick jag vänta några dagar med att fira, vi var ju bortresta och även hon.

Från bloggerskan LeaMarlene hade jag beställt en påse för värmeljus. Jätte, jättefin är den. Det blev även en åt mig själv och en till svärmor.

Och från goaste Lotta med bloggen Samuelsgården, beställde jag denna ljuvliga grytlapp.

Med de små goseungarna.
Å goaste Lotta, tror ni inte att hon också hade sytt ett hjärta med samma bild och texten "det finaste vi gjort" som present till mig och sambon. Tusen tack!
Och efter morsdag så kommer ju farsdag... Duktiga, duktiga, flitiga, flitiga pappa, se vad han har hunnit massor. Allt det utvändiga är snart färdigt. Imorgon ska han göra en liten balkong och så är det tänkt att försöka få upp balkongdörren. Ingen vet hur vi ska lyckas. Den är visst hur tung som helst.

Igår upplevde jag
någonting oerhört traumatiskt.
Min saga tog plötsligt slut.
Efter att ha gått hemma och skrotat i massor, massor av månader så började jag jobba igen.
Jag fattar ingenting egentligen. Vart har tiden tagit vägen?
Vad är det meningen att jag ska göra på jobbet och såååå många timmar varje dag? Nu har jag helgen på mig att smälta allting. Och så kommer jag ju endast att gästspela på jobbet. I fem veckor (samt ett par semesterveckor) ska jag vara där, sedan ska jag fortsätta att skrota hemma med goseungarna och katten, luta mig nöjt tillbaka å låta sambon stå för all försörjning i många, många månader igen.
KUL kommer det förstås bli med lön, en riktig en. Två gånger till och med.
Fantiserar om alla investeringar som jag ska göra; kyrkoljusstakar, speglar, gamla dokument, vackra gamla möbler etc etc.
Egentligen vet jag ju att det som jag kommer att betala är plåt, träpanel, regelvirke, målarfärg, isolering, pärlspont, innertak, golv etc etc.
Men drömma får man väl...
Och så vill jag tacka mina kollegor för den stöttning som jag får och för allt överseende som de har med mig! De gör att det ändå är värt det!

Så stor KRAM till dem och till alla Ni bloggare som gör mig så glad med Era besök.
Svårt att få till stånd en varm kram ikväll för jag FRYSER så mycket.
Imorse har det snöat på några ställen i kommunen, tack för att jag iallafall sluppit se det.
Värm mig gärna med en liten, liten (eller STOR) hälsning!
Kram från Petra

22 kommentarer:

  1. Tack goa söta du för att du finns och ger mej såå fina kommentarer!
    Vilket vackert brudpar och vad söt du är!!! Klart buketten borde ge en liten vink!! Hallå Mannen, ser du din skatt?!!
    Jag har ju den kyrkoljusstaken i silver o den äälskar jag! Dom kommer att bli såå glada!
    Förstår din känsla för att kastas in i jobbet! Visst är det skönt att få lön men av o till undrar jag om man inte skulle sänka sin levnadsstandard o bara leva istället. Naturen o umgänge med sina vänner behöver inte kosta så mycket men ger massa njutning! O shoppar man på loppis så kommer man billigt undan. Tror att vi nutidsmänniskor strävar åt fel håll. Vi lever faktiskt bara en gång! Jag själv jobar ju jämt! Kompenserar det med att unna mej massor av saker, visst är det kul men vad det ger för levnadsminnen i längden är frågan?! Kul att tjäna bra förvisso men när man sitter o summerar sitt liv så är det ganska ointressant vad man fått för lön!
    Nej, denna sommar ska jag o min kära man åka iväg o kolla platser där vi ska skapa vårt nya liv. Med just livet i centrum! Jobbet i bakgrunden!
    Önskar dej en härlig helg Vännen!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med bröllop.Ja ha du det är alltid skoj.Fina saker du har köpt.Jättefina.Haen underbar nationaldag kramiz ~~~~RITA~~~~~.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jaha då har vi en gemensam bekant, så kul att se fotona från bröllopet!! Tårtan såg helt underbar ut, var den från Rödhällan måntro? Så roligt med buketten, håller tummarna för dig ;)!
    Ungefär som dina ser mina drömmar ut om allt vackert jag ska inhandla, men verkligheten blir oftast en annan...
    Hoppas det går bra på jobbet iaf!
    Ha en fin helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka härliga bröllopsbilder...Som en saga! O vilken fin tårta!! jättefina bilder bjuder du på...Må så gott! Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Hej Petra,
    vad kul att du kikade in hos mig och lämnade kommentar! Nu hiitade jag ju in till dig,vad kul!Vilka små sötingar till barn du har! Bebis sugen blir man,-men nu är det nog!
    Vilket badrum ni har -så fint,så fint!!!
    Kikar in till dig en annan dag!
    Lägger in mig som följare hos dig!
    Fortsatt go helg!
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  6. Tack för titten hos mig =)
    Vilken vackert bröllop och vilken fin sida du har. Mycket fint i ditt hem. Hoppas dagen varit bra.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Vilket underbart brölopp - nästan som om man var där! :-)
    Men vilken far du har - och så gör han balkongen imorgon!!!

    Så skönt att du bara skall gästspela en stund på jobbet - förstår att du längtar hem till gobarnen!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  8. Oj så mycket ni har hunnit på huset...vad fint det blir.
    Bakluckeloppis är när man själv tar med sig bilen full av saker man vill sälja. Man ställer ett bord utanför bilen med sina saker på. Där jag brukar kika runt är det ett jätte stort fotbollsplan med massor av folk som säljer sina saker. Flera tusen kommer dit varje gång och shoppas så det gäller att vara tidigt om man inte ska missa något. Det är lika stort som ca 100 loppisar. Jätte kul.
    Det har blivit en ganska stor trend här söderut..tror inte att det finns så mycket av det norrut...men det kommer ska du se.

    Kram, Marlene

    SvaraRadera
  9. Grattis!
    Du har vunnit i min utlottning!!

    //Britt

    SvaraRadera
  10. Så skoj med bröllop, så snart är det din tur...?*hihi* Men vad säger du ...hade du bordsgrannar från Sjulmark? Vem månne det vara då?

    Ha en skön Söndag
    kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Visst är det mysigt med bröllop, du ska se att
    brudbuketten talar sitt språk. Förstår att du tycker det är "pest" att börja jobba igen,men
    man måste ju för att få livet att gå ihop. Jag har bara två veckor kvar sen avslutar jag med semester, så min sista anställningsdag är den 30 juni. Lite pirrigt, men jag har fått erbjudande om att gå in som konsult vid stora
    arbetstoppar. Och det passar mig utmärkt, då jobbar jag timmar och enbart med det jag tycker är det roligaste med mitt jobb, mässor mm. Apropå hjärtat jag skickat med så var det en present till er ifrån era sötgrodor, dom
    viskade till mig att dom ville ge mamma o pappa
    en present. Och tack för kommentaren om krukan
    dom blir jättefina med blommor i, så nu när jag kommer upp till samuelsgården blir det betongtest, men fördelen med gips är att det inte blir tungt fast det är stort. Kram i massor Lotta

    SvaraRadera
  12. Hej Petra!
    Jag är ledsen att det inte var du som vann tavlan den här gången, men det kanske kommer fler tillfällen! ;O)

    Vilket vackert bröllop som ni var på... och så fint huset håller på att bli!

    Den fina schablonen som jag fick vid releasepartyt har Anna Örnberg gjort själv och jag vet inte om hon säljer fler? Men du kan ju alltid maila och fråga henne! En mailadress som jag hittade till henne var denna: info@aosilver.se. Får du inget svar därifrån så får du höra av dig till mig igen så ska jag se om jag hittar en bättre mailadress till henne.

    Tack för att du var med i tävlingen och tack för att du besöker min blogg! Jag kommer gärna hit snart igen!

    Kram Victoria /Madickens värld

    SvaraRadera
  13. Hej Petra!

    Du är ju en sån där sierska!!!

    Vet du att jag bestsällde en turkosblå kamera idag - så kommer maken hem till lunchen och berättar att min rosa kamera varit i sonens väska hela tiden!!! - enda stället jag inte letat på ...nu blir det till att avboka den turkosa - men den var så snygg den också:-)

    Du är så fin på det där kortet!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  14. Fniss, du är ju bara såå söt! Men jag är gärna din inredningsguru!
    Näe, det var faktiskt inte svårt att sätta fast just det tyget, det är ju så lurvigt så nitarna göms däri, små missar syns inte alls.
    Så jag rekommenderar fårskinn o du gillar det, tror det är enklast!
    Lycka till!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  15. Här kommer en jättevarm kram från mig, så du inte fryser! Visserligen är det kallt här också, men kanske inte riktigt så kallt att det nästan snöar...
    Här händer det grejer hela tiden! Bröllop och husbygge och jobb och allt möjligt...
    Brudparet var ju hur fina som helst, och du ska se att det snart blir ytterligare ett bröllop... Det känner jag på mig!
    Och jag tror nog att du tycker det är lite roligt att jobba ett tag igen... eftersom du får vara ledig sedan..
    Och utbygget... din pappa jobbar och sliter ser jag, och fort går det också. Härligt!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  16. Glöm inte att maila din adress så du får din vinst!

    prillig@live.se

    Kram britt

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Vilket härligt långt inlägg! Tack för den! Och mycket skoj! Bröllop, det är ju bland det roligaste man kan gå på! Och nu hoppas jag gubben din förstår att han ska fria! Eller så får du göra det! Så gick det till här, det var skottår och jag tog chansen!
    Och ni sliter på med bygget, så är det! Vi ska börja med ommålningen av huset denna vecka är det tänkt, Får se vad vädret säger!
    Ha det nu riktigt härligt med din familj!
    Hulda

    SvaraRadera
  18. Tack själv för att du deltog i min tävling =)
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  19. Längtar efter att få lägesrapport. Hur går det med balkongen? Hur mår sötgrodorna? Idag åker jag till Samuelsgården, därför är ju uppe så tidigt, vill iväg. Du ska tro att våra bilar är
    fullpackade. Ta hand om dig och dina nära och kära massor av kramar och Glad Midsommar Lotta

    SvaraRadera
  20. Ja...hur går det med balkongen Petra!!!

    Skojjar bara - här händer det inte så mycket mer än att man biter på naglarna och hoppas att alla spekulanter skall få låna...

    Skall försöka njuta lite av ledighet med gubben - han går på semester idag - 6 LÅÅÅÅÅNGA veckor tilsammans - härligt!

    Glad midsommar och kraaaaam!

    Maud

    SvaraRadera
  21. Vad mysigt och gott och alltihop.;-) Kramis

    SvaraRadera
  22. Kul att du är med i min utlottning!
    Önskar dej en härlig midsommar!
    Nu har jag semester!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera