Vårt älskade hem, långt, långt ute i skogen...

Beläget vid en sjö...

onsdag 30 december 2009

Julafton och GOTT NYTT ÅR!!!

Tack alla sötisar för alla julhälsningar som Ni lämnat här. De värmer hjärtat. Särskilt angenämt denna jul, eftersom det har varit riktigt, riktigt kallt här hos oss. Brrr...

Någonting annat som värmer, är den award som jag fick av rara Maria med bloggen Vår gård Kri´stofer (http://kristofer-alvik.blogspot.com/) igår. Tack snälla!
Maria är en av mina första bloggvänner och jag ser alltid fram emot hennes inlägg. De handlar förstås om inredning i lantlig stil- is there anything else- samtidigt som hon skriver om tänkvärda saker. Kika gärna in hos henne.

Jag är så glad och tacksam över alla raringar som jag fått kontakt med här i blogglandia och jag tror minsann att det snart börjar bli tid för 1-årsjubileum.


Men så är den då slut. Första julen som firats i Nöystugården på fyrtio år. Det har varit bra, samtidigt som det känts väldigt konstigt att vara hemma.

Trots att vi bor i skogen, så tycker jag nog att julstämningen är snäppet högre i den andra skogen. Den som vi firat i under stor del av min barndom, samt de nu senaste sex åren. Nästa år vill jag definitivt tillbaka dit!
Och med mig vill jag ha alla mina nära och kära som brukar vara där!


Tycker Ni inte att det känns lite snörpligt? Den ljuvligaste helgen på hela året, som de flesta av oss väntat och längtat till. Alla förberedelser. Och så är det så snabbt över...

Julafton, denna bästa dagen på HELA året...

De små var så förväntansfulla. Lillemans lycka när han vaknade på morgonen och upptäckte att Tomten varit på besök under natten och lämnat en julklapp till honom i julstrumpan.

Linnea Husmus, hon blev också glad; hon började direkt att leka med sin julstrumpa och ägnade inte julklappen som låg däri, någon särskild uppmärksamhet...

Lagom till frukosten, bestående av tomtegröt och skinksmörgås förstås, slog vi på P4 norrbotten för just denna julafton var det bland annat vår gode vän Robert Asplund som underhöll där. Och när han sjöng "Fairytale of New York", ja, det var magiskt det också.

Lukas lilleman hade fått berättat för sig att Tomten kommer till Nöystugården först efter maten.
ALDRIG någonsin har jag hört honom prata så mycket om att han vill äta middag.
Han sa till och med att han var jättehungrig... hahahahha....
han är inte dum, utan vet minsann redan vad han ska säga för att få mamma att skynda på.

Nå, när den utsökta maten var uppäten så började spejandet på riktigt för honom. Han sprang runt i huset, kontrollerade de julklappar som låg under granen samt kollade ut genom olika fönster ...

... och till slut så stod han där på bron, med en stallykta i handen.
Hela vägen från Luppio hade han gått och, hur det nu än kan vara möjligt, så hade han ÄNNU fler julklappar med sig.

Lyckan var stor... både bland de små och några av de stora *blink* blink* ...

Det enda tråkiga var förstås att sambon gått iväg till grannen med en julklapp PRECIS innan tomten kom till oss, så han "missade" alltihop.


Lilleman var knappt rädd alls för tomten i år.

Linnea Husmus, ja, hon är ju inte rädd för någonting alls, tror jag.
När hon kramade tomten så gjorde hon det väldigt kärvänligt. Nästan så att det kändes som att det var "någonting bekant" över honom...

Även mamman hade nog varit snäll under året, för det kom en hel del klappar till henne också. Bland annat dessa fina lykthus.

Jag vann nog nästan tävlingen om flest paket, till största del genom att bästistejejen Magda bjöd på en riktig överraskning med ett stort paket som innehöll två mindre, som innehöll tre mindre etc etc. Det var en riktig fröjd, så vakert inslagna var de alla, i olika, matchande papper.



För ett par veckor sedan knep jag förstapriset i Christa och Pias tävling. Paket anlände ett par dagar före jul och jag höll mig ändå till julafon med att öppna det. En jättevacker griffeltavla som jag är riktigt, riktigt glad över.
Titta in till dem (http://angelandroses.blogspot.com/) och bli hänförd över allting vacker som de producerar.


Ett par dagar dessförinnan vann jag ett presentkort i den fina webbutiken Creation by Lis
(kolla länk i den högra kolumnen). Där suger jag fortfarande på karamellen, har inte bestämt vad jag ska beställa. Vet dock vad jag allra helst skulle vilja ha...

...denna underbara golvkandelaber från Jeanne dÁrc Living...
TUR att drömmar ju är tillåtna, i gross och parti!

Jag är ju en riktig bokmal och med hjälp av "Hypnotisören" har jag periodvis drömt mig bort under julhelgen. Många nervkittlande, superspännande timmar har det blivit. Tur att älsklingen låtit mig sova på morgnarna, annars skulle det knappt blivit en blund i ögonen under hela helgen.
Detta är mitt allra hetaste boktips till Er alla just nu. Känns riktigt tomt nu när den är slut. Ni känner väl känslan när en rikigt bra bok är färdigläst? Som ett slags tomrum som är svårt att fylla. Värsta tomrummet kom dock efter Stieg Larssons triologi.

Trots att julhelgen nu är över så har jag inte minsta tanke på att börja stöka bort. Jag vill ha kvar pyntningen, färgerna och dofterna åtminstone ett par veckor till. Så att jag hinner bli riktigt less för då är det roligt att stöka bort.

Är det någon som tror mig om jag säger att jag inte gillar randigt?! Hahhaha... Till och med stolsvolangerna är randiga, fast det kanske inte riktigt syns på bilden.

Gardinlängderna tjatade jag till mig av min kära mamma. Jag har försökt i ett par år och NU äntligen gav det utdelning. Så sensmoralen i det blir; SKAM den som ger sig.... hahhahaha

Och nu återstår ju inte mycket av 2009 och det är med stor bävan som jag hälsar 2010. Året då min relativt bekymmerslösa och mysiga tillvaro tillsammans med Bamsebarnen byts ut mot löneslaveriet igen. Men inte tänker jag grubbla på det nu, nej, tråkigheterna som jag utsätts för på jobbet har jag tänkt nog på under hösten som varit. Än är det ett par veckor kvar så än finns det tid att skrapa fram miljonerna på triss.

Nu vill jag önska Er alla ett riktigt

GOTT NYTT ÅR!!!!

Stor kram från Petra som hoppas att vi syns nästa år igen

25 kommentarer:

  1. Gott Nytt år till Dig också och ja, det stämmer ju att vi praktiskt taget är "bya-grannar" ursprungligen. Sen har vi väl båda växt upp på Tallik också (?) vilket ju är lite kul! =)
    Har snappat upp ett och annat om det där tråkigheterna du skriver om så jag skickar en STOR STYRKEKRAM till dig inför dagen det är dags igen. Men ägna det inte en tanke så länge utan glädjs åt tiden med "Bamsebarnen" och sambon så länge. (Hälsa honom förresten så gott o säg att jag tyckte han var superbra på p-mötet idag)
    Som sagt; Ett riktigt Gott Nytt År till dig och de dina så länge och hoppas ni får en fin nyårsafton.
    KRAM/G

    SvaraRadera
  2. Hej snygging!
    Vad du var fin i tomtemössan! Jättesöt!

    Kram
    Magdalena

    SvaraRadera
  3. Alltid dessa långa härliga inlägg från dej!
    Visst är underbart kort, julen springer förbi, verkligen! Vi har inte haft så kallt men väääldigt snöigt!
    Vad roligt med en bild på dej!! Det är så kul att få ett ansikte på den man skriver till.
    Jag önskar dej ett riktigt Gott Nytt År 2009!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  4. hej kära vännen
    oj vad rörd jag blev av din kommentar...tack så jätte mycke, och tack för omtanken =) ja nån dans lär de nog inte bli men jag kan ju sjunga i stället ,hi hi vilka bedårande söta små tomtenissar du har...önskar dig ett riktigt gott nytt år och nu följer jag äntligen din blogg =)
    varma kramar pia

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!!

    Ville bara kika in och önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!

    Ha en jätte bra dag!!

    Kram Sandra/Interiörboden

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Önskar dig lycka till med "skrapningen"! Visst är det underbart att se barnens förväntansfulla ögon. Vad söt du och husmus är ihop!

    Tack för dina rara nyårshälsning hos mig! Jag är jätteglad över att jag hittade till din fina blogg under senhösten och jag glädjer mig åt att följa den även under nästa år.
    Massor av fina minnen önskar jag dig och familjen under 2010! Ha nu ett riktigt Gott Nytt År tillsammans med nära och kära!

    Nyårskramar från Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  7. Just idag va nått speciellt att läsa din blogg kära släkting...
    Just det som mamma berättat om tomten då den kom till de hus ni nu bor i då dom va snå så såg tomten ut på bilden som du satt här den översta med den stora pälsen och bjällran i handen..hehe det va som så magiskt...
    jätte fin julhelg verkar ni haft och hoppas alla e nöjda och glada...
    Hälsa nu medd ig ett gott slut av år 2009 och ett super gott NYTT 2010 kram betty

    SvaraRadera
  8. Vilken riktig årskrönika du fått ihop här då! Mysig läsning!

    Tack för hälsningen hos mig och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!

    "Tedrottningen"

    SvaraRadera
  9. Hej vännen, och tack för berömmet! Jag blir alldeles rörd härborta ;) Förstår hur du känner om julen...det var likadant när vi började fira på annat ställe. I år insåg jag att vi nog inte kommer att fira hos mamma mer, hon är ju hos oss istället. Det var nästan så tårarna kom! Men, så är livet och nya vindar blåser nu. Önskar dig och familjen ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram Maria
    Ps. Jag glömde att ta på mig namnskylten när jag promenerade runt byn, men ska försöka skärpa mig... ;)

    SvaraRadera
  10. Gott nytt år kramar till dig och familjen från Katarina och c:o

    SvaraRadera
  11. Gott nytt år och god fortsättning på det nya året.Kram/annika

    SvaraRadera
  12. Menar du att du fick mest presenter!!!

    Ja du är ju verkligen go och snäll! :-)

    Vilken stilig tomte ni hade!

    *♫•*¨*•.¸¸* GOTT NYTT ÅR! *¸¸.•*¨*•♫*

    Kraaam Maud

    SvaraRadera
  13. SE! Ingen bebbe än :o). Vad tråkigt att du känner så för jobbet. Jag känner likadant fast jag har hela min mamma ledighet kvar på den sista.....Men tiden går fort...sen ska man knega livet igenom........

    Men jag får göra som du. Vinna någon miljon på lotteri helt enkelt **fniss**

    Ha det gott och kram på dig/ Erika

    SvaraRadera
  14. Hej, och en god fortsättning på 2010. Grattis till din ängla-Award, den är du värd. Och så söta julbarn du har, jättefint foto på dig och Linnea också. Stort grattis till fina vinster, golvljusstaken skulle du passa på och köpa när du har presentkort. Har tänkt och läsa Hypnotisören men det har inte blivit av, ska låna den av någon på jobbet nu.
    Ha en fin dag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. Hej där och god fortsättning! Så underbar jul du verkar haft, du har så rätt i att det går alldeles för fort.
    Ha det skönt!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  16. God fortsättning på det nya året!
    Grattis till vinster och award, visst lyser det upp tillvaron lite!
    Tänk att alla farsor lyckas missa det roliga magiska ögonblicket, för det mesta i alla fall, fniss.
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  17. Hej
    Tack för titten,vilka underbart söta små tomtenissar du hade där hemma.
    Kram o ha en go kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  18. Hej Goa Petra!

    Jag hade en trevlig kollega till dig i butiken idag!
    Är det någon speciell kudde du är intresserad av hos Jeanne dÁrc så hör bara av dig - jag håller precis på att avsluta en order hos dem :-)

    Nu ska jag iväg och handla - fy så kallt det är minus 20....

    Kraaam Maud

    SvaraRadera
  19. Hej Petra! Jaa tänk om du kunde ordna fler timmar till dygnet! Jag är hopplös men ska faktiskt få utredning för problemet, jag sover verkligen ytterst lite så det blir skönt att få hjälp.
    Hoppas att ni också fått lite mildare väder nu, det har varit lite väl kallt nu ett tag. Ha en mysig lördagskväll! Kram Cilla

    SvaraRadera
  20. Hej vännen!
    Längesen jag såg ett inlägg från dig nu. Hoppas i alla fall att du mår bra. Skickar en varm kram och hälsning från mig!

    /Catrin

    SvaraRadera
  21. Hej Petra!

    Det var ett tag sedan sist och jag hoppas att allt är bra med dig och familjen. Saknar dina fina inlägg.

    Goa Kramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  22. NU ÄR JAG LESS ATT VÄNTA PÅ ATT FÅ LÄSA NÅGOT NYTT INLÄGG!!!!
    /Magdalena

    SvaraRadera
  23. Hej Petra!

    Jag har fått hem syplsfodralen - mailade dig den 28:e - men jag vet inte om din mail fungerar?

    Kram Maud

    SvaraRadera
  24. Stolsfodralen skall det ju stå - har nog fått lite solsting idag :-)

    // Maud

    SvaraRadera
  25. Hejsan...ville bara sända er en tanke hoppas ni får en fin jul även detta året...hälsa släkten..kram Betty och Moa

    SvaraRadera