Vårt älskade hem, långt, långt ute i skogen...

Beläget vid en sjö...

tisdag 8 december 2009

Äntligen adventstake, pepparkaksbak samt födelsedag...

I veckan kom den där paketavin som jag har gått och väntat på. Röda och helt underbart väldoftande. Mina adventsljus från Partylite.

Så jag skickade ut Lillemannen och storemannen till verkstaden med beställning på en låda. Beställningen kom tillbaka snabbt som bara den, jag målade den, skrev God Jul (under den spännande Idol-semifinalen), dekorerade ljusen med gammalt bibelpapper som jag skrev siffror på samt placerade lite granris däribland.


Ändrade om lite i tallrikshyllan.

Så här ser buffen i köket ut nu.

Mer paket förärades jag också med under förra veckan.

Jag hade den stora turen att vinna första pris i rara Saras (livet på berget) tävling. Massor med jättefina saker i julens tema, som hon knåpat ihop.

Veckan dessförinnan fick jag även en tävlingsvinst från bloggerskan Livet här och nu. En jättesöt tavla med texten Home sweet Home fick komma hem till mig.



Jag bara älskar alla dessa bloggtävlingar. Dels förstås att man kan vinna jättefina saker, men främst för att man får en chans att upptäcka nya bloggar och bloggerskor med all den inspiration och glädje som det ger.



Hemma på Nöystugården gick det stora pepparkaksbaket av stapeln i lördags. Jag och bästistjejen Ullis har för tre år sedan infört en urmysig tradition att vi varje år i december träffas hemma hos mig för att baka pepparkakor tillsammans med barnen.

Så här såg våra små gossetroll ut det allra första året, -07. Oj, oj, oj så de har vuxit sedan dess...

Jag gör degen, mummmms... tror att åtminstone 50 ännu inte bakade pepparkakor hamnade i min och lillemans magar, innan våra bakgästerna kom. För det är ju det som är det farliga med papparkaksdeg, alltså att man måste göra den åtminstone dagen innan...
och riktiga pepparkaksmonster är vi ju hemma hos mig...

De är så duktiga och goa våra små troll. Och det bästa av allt är ju att de har roligt. Och det har jag och Ullis också. I år hade hon med sig två stycken nya sorters glöggflaskor som vi stora fick nöjet att avsmaka.

Denna andra adventshelg var sambon ledig och hemmavid.

På söndagmorgonen bakade jag limpor emedan älsklingen ...

... kokade tomtegröt.
Så var vi ute och lekte med barnen innan vi avnjöt en mycket god adventslunch.
En riktig toppendag...

... Som avlöstes av en ny toppendag, min födelsedag.

På morgonen bakade jag en adventskaka, kände mig inte alls sugen på tårta, men denna vars recept jag hittat hos en rara bloggerskan "Snövita drömmar" lät ut att vara precis i min smak. Pajdeg och med massor av mandelmassa. Mumms... det blev verkligen jättegod.

Så var det detta med presenter. Jag gillar ju sådana samt så gillar jag trygghet och eftersom jag inte visste om det skulle bli några presenter i år, jag menar, helt säker kan man ju aldrig vara :-) ,
så passade jag på att ge mig själv en present när jag besökte Maud med butiken Hjortgården för ett par veckor sedan.

En madonna med ett barn fick flytta hem till oss. Hon är ca 50 cm hög och riktigt magnifik.

Det kom faktiskt även andra presenter; lyckliga, lyckliga jag.

Underbara inrednings- och inspirationsböcker som kommer att göra mig ännu lyckligare...


En vintageinspirerad ljuslykta från Partylite. Den är hur vacker som helst. Fick också med ett ljus med riktigt god champagnedoft. En vit kaminspegel från House Doctor. En sådan som jag önskat mig huuuuuur länge som helst.

Dagen till ära lyckades HM pricka in en försändelse som varit restnoterad, och som jag till och med lyckats glömma bort att jag beställt. Ett jättefint kuddfodral som dock med tiden ska få en bättre passande innerkudde. Jag räknar den som en present oxå :-)

Slutligen så lyckades även Försäkringskassan betala ut min föräldrapenning så här på dagen. Blott ett par veckor försenad... Så nu känns det som att jag är riktigt back on track igen.
Inte illa pinkat va?

Och sedan alla gratulationshälsningar som jag fått. Wow, jag blir totalt förvånad och oerhört tacksam över att det är så många som kommer ihåg. Tack från hela mitt hjärta!

Ha det nu riktigt myspysigt med långpromenader i det alldeles för milda- men mycket sköna- vädret, mycket gottisfika samt tända ljus som gör att livet i mörkret blir en aning lättare att uthärda.

Stor KRAMIS från Petra

34 kommentarer:

  1. Det lustiga med pepparkakor är att de är mycket godare som deg än när de är färdigt bakade, hur nu det kan komma sig?

    SvaraRadera
  2. Hejsan igen Petra!
    Jag tog dig på orden när du utlovade bra målningstips och vänder mig därför till dig för ett. Du har i något inlägg skrivit om hur du målat om och fått den "slitna looken" så bra. Har en helt obehandlad kökspall i trä från IKEA som jag skulle vilja få så snygg. Målar du 1, 2 (??) varv och slipar med sandpapper efter att målningen torkat eller?
    Gud vad god gröten såg ut förresten, nu blev jag också sugen! =)
    Har nu också lagt ut lite info om mitt hus och var jag bor på bloggen så du kan ta en titt och se om du känner igen det, vilket jag tror. =)
    Ha en super fin kväll!
    KRAM/G

    SvaraRadera
  3. Hej Petra!
    Grattis i efterskott!! Vad fiina presenter du fick:)

    Åh vad mysigt det ser ut när barnen bakar pepparkakor!! Tycker oxå att degen är godare än de färdiga kakorna som en av de andra som lämnat en kommentar säger;)

    Grattis till de fina bloggtävlingsvinsterna oxå, visst är det kul att vinna!! Jag fick hem ett paket idag med en vinst och ytterligare en är på väg med posten:)

    Ha en trevlig onsdag!

    kraam Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej Petra! Vad mycket gott du bjuder på :-). Vad roligt att du ville vara med i min tävling, ditt mail du skickade har jag faktiskt inte fått, märkligt, svaret på frågan du ställde är att jag har en enhetsfrakt på 79 kr så dyrare än så är det inte att frakta en golvkandelaber :-).
    Lycka till i tävlingen! - Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Hej och stort grattis i efterskott!!
    Kul att du gillade kakan!

    Vad fint du gjort med alla juliga dekorationer.
    Ser så ombonat ut måste jag säga.
    Och många fina vinster du fått!!!

    Stor kram på dig!!

    SvaraRadera
  6. Grattis i efterskott!!
    Ååå vilken fin spegel du fått jag tycker att de är alldeles underbara.
    Madonnan du unnade dig var oxå jätte fin!
    Japp S-E är min svärfar.
    Ordet småkusin var nytt vi brukar kalla det tremänning... häftigt!!
    Härligt pepparkaksbak ni har haft å så luktar det så gott mmmmmmm.
    Ha det bra Kram Marith

    SvaraRadera
  7. Åh så mycket fint du "unnat" dig!

    Tänk att bara skicka ut lill och storgubben och få en så fin låda! :-)

    Så sött med olika pepparkaksbak - ser fram emot när de är tonåringar!!! :-)

    Vilken underbar bild på madonnan!!!!
    Du är ju ett fotoproffs - med sån där softad kant ....

    Den "Tjuvar" jag ...och länkar;-)

    Kraaam Maud

    SvaraRadera
  8. Hej Petra
    Tack för att du deltar i min utlottning. Så fin låda du fixat till med hjälp av familjen. Jag bygger också egna lådor :O)
    Håller med dig angående tävlingarna. Så roligt att upptäcka nya inspirerande bloggar ja och så vinna ibland förstås...
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Grattis i efterskott, så myckst fint du fått! Det var så många saker så jag kan inte hålla isär nu. Men kuddfodral och ljus som du köpt var jättfina. Och fina vinster, Grattis till det också. Den kanminspegeln gillar jag skarpt. Det kommer och bli så fint hemma hos dig med allt nytt fint.
    Må så gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Hej bruden!

    Ja det där med pepparkaksdeg är ett mysterium. Jag slängde ihop en deg en söndagkväll, naturligtvis hann vi inte baka under veckan så nästa söndag skulle vi då baka den stooora degen. På nått konstigt sätt hade den hunnit krympa till hälften...hm... Det var bara se till att baka en ny deg. Slängde ihop den på morgonen helgen efter och såg till att baka ut den samma dag fast på kvällen. Jag visste inte att det gick att få ut så många pepparkakor från en och samma deg...???!!!
    Ha det riktigt gott i dessa juletider!
    Kram Lillan

    SvaraRadera
  11. Jag igen, ett förtydligande. Det var inte jag som bakade ut pepparkakorna, det var naturligtvis barnen...hur den första degen kunde blir halverad kan jag dock ha varit inblandad i... ;-)
    // Lillan

    SvaraRadera
  12. Grattis till vinsten hos mig! Maila mig din adress, så postar jag kortet under helgen! Ha det bra!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  13. Vad kul att ha hittat till dig! Det är så roligt med pepparkaksbak, vi ska baka nu i helgen jag har gjort i ordning degen idag :)

    Vad härligt med presenter speciellt presenter som man tycker om!

    Kram Cattis

    SvaraRadera
  14. Men så gulliga ungar alltså.:-)

    Jag ser att du har väldans vackra tallrikar.:-) Kramis

    SvaraRadera
  15. Men så mysigt ni ser ut att ha det där hemma med pepparkaks bak och annat pyssel.
    kram o ha en trevlig helg.
    ninni

    SvaraRadera
  16. Oj, vad mycket fint du visar. Barnen ser så mysiga ut när det står och bakar och dina presenter var jättefina.
    Boken skall man limma in kort i.
    Kul att du vill vara med i min tävling.
    Grattis i efterskott på födelsedagen!
    Ha en mysig helg!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  17. Tack sötaste lilla vännen! Din kommentar häromdagen värmde från topp till tå!
    Jag tycker lika mycket om att kliva in här i ditt varma hem, såå mysigt!
    Du verkar också ha Fru Fortuna på din sida, så fina saker du vunnit och fått. Men som du säger, stora vinsten är goda bloggvänner!
    Peppisbaket såg hääärligt ut!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  18. hej Petra tack för du kom in opå min sida....ja du ni har med gjort en del julbak som inte såg så pjåkiga ut så..
    ja det va gott med lite fika har bakat en del sista tiden lussekatter pepparkakor coccostoppar osv osv...
    jag skall hälsa å gratta mor från er med på söndag..kram från betty

    SvaraRadera
  19. hej petra
    tusen tack för dina alltid fina ord =) jag blir så glad ända in i hjärtat ska du veta...du är ju själv en talangfull målare, jätte fin ljuslåda...=)idag har vi öppet igen på vår utställning...så de är bara att packa grejer och åka. önskar dig en skön helg
    kram pia

    SvaraRadera
  20. Hej Petra!

    Ett stort grattis till dig i efterskott! Vilka underbara presenter du unnnade dig själv. En stoooor madonna har legat på min önskelista länge. Ångrar jättemycket att jag inte köpte en till kanonpris för ett par år sedan.

    Vad mysigt det ser ut med era sötisar som bakar pepparkakor. Vi har en liknande tradition med våra grannar och den ser vi alltid fram emot.

    Ja, som du märker är jag lite snurrig och stressad just nu. Jag har en undran, låg ditt brev också i eller gick det till Maria månntro? Det är lite för stressigt på alla områden men om en vecka hoppas jag att det lugnar ned sig lite när det är dags för jullov. Det är verkligen inte bra med stress. Hur som helst får jag be om ursäkt och du behöver inte skicka det lilla brevet tillbaka. Jag skickar ett nytt åt henne. Ja, ja... så det kan gå.

    ÖNskar dig en underbart mysig tredje advent!

    Kramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  21. Tror du blir glad om du kikar in till mig :-)
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  22. Hej vännen! Vilka mysiga bilder! Håller just nu på med lussekatterna, snacka om att vara ute i sista minuten...
    Vilka härliga presenter du fått och unnat dig!
    Ha det gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  23. Hej gulliga du!

    Ja, visst är hon söt lilla Vera! Imorgon kommer hon och hennes föräldrar hit o bakar lussekatter med oss, det ska bli jätteskoj!

    Vilka vackra bilder längst upp under din header, vilket ljuvligt hus ni har!

    Ha en mysig Lucia/tredje advent imorgon,

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  24. Hej igen...tänkte bara tala om att lussekatterna blev helt ok, eller egentligen mer än bara ok ;) Tur att mamma var här och "assisterade", baket gick som en dans, nu kan man slappna av och njuta...
    Kram igen/ Maria

    SvaraRadera
  25. Oj, vilken jättetrevlig blogg du har! Hit måste jag hitta fler gånger. /Karin

    SvaraRadera
  26. Grattis i efterskott, snart är det min tur ...är oxå skytt...) underbara stämningsbilder ...ser så mysigt och fint ut hos er, ha en fin lussedag, KRAM

    SvaraRadera
  27. Tack så mycket Petra! Målartipset var kanon. Jag förstår precis och ska inhandla pinalerna och göra ett försök. =) Resan är kanon. Har som sagt inte sett stan innan men har en känsla av att det inte kan bli fel. Och klart du kan följa med, har dock lite svårt att betala resan för vägvisare..=)) men du är välkommen ändå! Kram =)

    SvaraRadera
  28. Hej! Du har en överraskning på min sida kram

    SvaraRadera
  29. Gratulerar i efterskott! Själv har jag också fyllt, i fredags. Har köpt en del presenter åt mig själv jag med! :-) Grattis även till dina fina vinster! Jag postar mitt brev i morgon, ja det är ju inget märkvärdigt precis. Tack för dina snälla ord hos mig, dom värmde ska du veta! Bara vetskapen om att någon gillar ens blogg ger ju inspiration att vilja fortsätta. Tack gulliga du! Ha en fortsatt mysig luciakväll!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  30. Hej! Hihih Grattis så kul att höra att du blev glad och gillar våra saker.Tack själv för att du ville vara med och tävla! det gör du rätt i fira på. Adressen din kan du väl maila så vi kan skicka vinsten! Ha en bra dag kram

    SvaraRadera
  31. Hej, vet inte hur ofta du är inne på FB så jag lämnar meddelande här med.
    Kryddor och te har nu kommit.
    Hör av dig på FB hur du vill ha dem levererade.
    Kram Lillan

    SvaraRadera
  32. Hej hej! Skulle du vara så gullig o skickar din adress, du kanske har gjort den o jag missat den?? men ja om du gjort det får jag be dig göra det igen! Kram kram

    SvaraRadera
  33. Grattis i efterskott, vilka härliga presenter du fick.
    Underbara bilder från ert hem och söta små troll. Det där med husets historia känns igen, det är väl därför vi gett oss in i vårt jätteprojekt.
    Kul att du vill vara med i min utlottning. Lycka till.
    Cia

    SvaraRadera
  34. Grattis i efterskott! Oj så mycket fina saker du fått! Det var inte dåligt.. men visst är det roligt att få bli lite bortskämd ett tag. Det behöver man ibland.
    Och härligt med pepparkaksbak. Här bakas ingenting! Inte något kul när det inte är någr små barn som vill vara med och baka. Det är ju bar jag, och jag kan ju vara barn ibland jag med, men det blir inte av iaf.
    Hoppas nu att den här kommentaren kommer fram. Jag har problem med att kommentera hos vissa bloggare, och tyvärr är din en av dom... Men jag hoppas det funkar nu... jag trycker iväg det nu så får vi se!
    Kram
    MArie

    SvaraRadera