Vårt älskade hem, långt, långt ute i skogen...

Beläget vid en sjö...

torsdag 29 januari 2009

Paj, dop och tapetbryderi...


Ett barndomsminne, min första sko, placerad i glasklockan som jag köpt på Hjortgården.
Min mamma har sparat det mesta från när jag var liten och en del kommer Linnea att kunna använda. Det är kul. Dock är mycket 70-talsaktigt och det är inte direkt min "favoritepok".

Så synd att jag inte föddes vid förra sekelskiftet, så mycket vackert det hade funnits då. Å andra sidan skulle jag ju nu varit riktigt, riktigt gammal och jag skulle med allra största sannolikhet inte suttit här och bloggat.

Tack, tack, tack för alla kommentarer. Som vanligt blir jag glad som en lärka.
Och kusin Peter, så underbart. Honom har inte jag träffat på massor, massor av år. Hoppas dock att vi får tillfälle att ses snart- till sommaren i Kiilisjärvi, ok?! Här finns både hjärterum och stjärterum för honom och hela hans familj! Lukas, 3 år i april. Trotsig som bara den. Får raseriutbrott som inte är av denna värld. I tisdags höll han på att driva mig till vansinne. Det är precis som att någon annan, elak, intar hans kropp när han får sina utbrott. Man talar ju mycket om att föräldrar "curlar" för sina barn, vilket många gör. Tyvärr. Med Lukas är detta omöjligt därför att vi kan aldrig veta vad som kommer att föranleda hans utbrott, därför kan vi heller inte stävja dem.

Igår var han åter som en liten ängel. Både jag och sambon helt chockade. SÅ snäll och go hade vi inte upplevt honom på länge. Men hur det än är, och hur han än beter sig, så älskar jag honom mest (och Linnea förstås). Men gud så skönt det ska bli när han blir vuxen och flyttar hemifrån *ler* (säger mamman som vägrat lämna honom ifrån sig en enda natt tills han blev drygt två år gammal).












Så här mysigt har vi det på eftermiddagarna när sambon är på jobbet och lilltjejen sover. Angående min favorittidning "Allt i hemmet" som ligger på bordet, så gör jag ju vad jag kan för att få honom intresserad av annat än traktorer, snickrande och snabba bilar (snickrandet är dock bra om han bibehåller intresset för- mamman har ju ständigt en massa projekt på g som hon behöver hantverkskunnig hjälp till). Och jag tycker ju att han verkar trivas!

Det var en mysig fikastund ja, men i mitt huvud rådde total kaos.
Bryderi, bryderi, bryderi....
Igår efter besök på öppis, lunch hos (barnens) mormor och morfar så besökte jag och barnen T i målarbutiken.

(bilden är lånad från www.tapetterminalen.se)

Tapeter, tapeter, tapeter... åh, alla dessa ljuvliga, underbara tapeter.
Jag är på jakt efter vita tapeter med ornament, till mitt kök. Jag har en mycket klar bild i mitt huvud på hur de ska se ut, men som vanligt så motsvarar inte verkligheten mina tankar. Jag kollade igenom några kataloger (stressigt, stressigt, med en liten Lukas som hela tiden var på väg ut genom dörren, till parkeringen, där det kör massor av bilar... stress, stress, kolla i ögonvrån - nej, han är borta, söka, söka, var är han? Jaha, där bland alla penslarna... pusta ut en sekund...å nej, nu är han borta igen... osv osv)
men jag hittar inte den som är exakt överensstämmande.
Men massor som är hur ljuvliga som helst. ...


(även denna bild lånad från http://www.tapetterminalen.se/. Jag gillar tapeterna massor, stolen och lampan däremot No, No, No- inte min stil alls).

Jag har funnit mina favoritkandidater hos Decor Maisons kollektion "modern classics". Kan någon tipsa om något annat märke/kollektion som har vita ornament så tager jag med stor tacksamhet emot detta.
Hur ska jag, en velpotta, kunna bestämma mig?

Sambon han suckar, tycker inte det är nödvändigt, kökstapeterna är ju så fina. Och det är dom, jag försökte räkna igår hur många våder som kan tänkas gå åt. Det var inte lätt för det är så otroligt vältapetserat att man inte ser några som helst skarvar. Min far!
Det är bara det att jag är less på den gula färgen och jag vill istället under ett par års tid stirra mig less på vita väggar.
Detta är den stora faran för mig med att vara hemma på dagarna; jag ser ju allt hundra gånger om, tankarna spirar och jag spritter av lust att göra om.

Dessvärre är det ju också under denna hemmatid som det svider i plånboken. Uppskattningsvis har jag sänkt min månatliga inkomst med ca 70% för att jag "snålar" med barndagar så mycket som är möjligt. Allt för att jag och sambon ska kunna vara hemma med våra barn så länge som möjligt och de små ska slippa slitas upp på morgnarna (ni vet ju vilka "sjusovare" vi är) för att köras till dagis där andra, främmande människor, ska ta hand om dem. Så det är verkligen värt det. Och målarfärg är ju inte såååå dyrt....



Trots allt kaos i huvudet så har jag ÄNTLIGEN kommit mig för att boka in Linneas dop samt ordna lokal. Inbjudningskorten är fixade och till och med postade. Allt inom loppet av två timmar.

Här är lillprinsen på hans dopdag i augusti 2006. Då hade vi stor fest här hemma på gården. 40-50 gäster tror jag. Guds tur att det inte regnade för något partytält hade jag inte ordnat, jag kände på mig att turen skulle stå oss bi.
Sambons släktingar, som kom hit för första gången, var nog lite chockade. Några uttryckte det som så, att nog måste Jonas (ja, så heter han) vara riktigt kär som gått med på att bosätta sig mitt ute i skogen.....


Jag älskar paj och igår gjorde jag min favorit, Quiche Lorraine, en fransk ostpaj.


Det passar ju alldeles utmärkt till den franska inredningsstilen, eller hur?

Vill dela med mig till Er min tolking av hur den skall tillagas

Ni kommer väl ihåg att alla mina bilder blir större om ni klickar på dem.

Bon appetit!

Timmen börjar nu, som vanligt när jag hamnat i bloggandets värld, vara sent slagen. Jag vill tacka för ikväll med följande

"En hund skulle desperat söka efter bollen du kastade iväg. En katt skulle be dig att hämta den själv".


Kramar från Petra



9 kommentarer:

  1. Men så många projekt du har på gång!

    Det är ju intensivt att vara småbarnsförälder!

    Tokig somjag är har jag köpt tapeter via EBAY från Italien. Äkta 30-talstapeter med små rosenknoppar i ljust grönt på vit botten.

    Nu vågar jag bara inte ge mig på att sätta upp den - det får nog bli i vår sommarstuga.

    Det kommer att bli et fantastiskt dop det där!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  2. Det finns så otroligt mycket fina tapeter så det går nästan inte att välja...

    Och din lilla kille han testar nog en hel del tror jag...

    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Hej Gumman!
    Vad spännande det blir att få se vilka tapeter du väljer. Det blir säkert jättefint med ett vitt kök, riktig bondromnatik.
    Själv är jag på väg till biblioteket, ska låna några böcker om det svenska skolväsendets utveckling de senaste 50 åren. Spännande läsning... eller hur??!!
    Ikväll ska jag se på mitt favvoprgram - let´s dance. Det är en fröjd att se stora Magnus valsa omkring, vilken rumpa!
    På söndag kommer Tobbe ner, hoppas att det går någon bra bio, länge sen jag var på bio sist, tycker att det är lite mysigt att gå på bio, sen kanske gå förbi en restaurang och sitta och surra över ett glas vin och sen promenera hem. När jag är i Ljungby njuter jag av att vara citybrud.
    Kramar från Magdalena

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Kul att du vill vara med i vår utlottning!

    kram helena

    SvaraRadera
  6. Hej kära vän!
    Jo jag har haft en fantastisk dag, berättar allt sen:). Vad tror du om att ses på onsdag? Har ifs barnen på dagis till 14, men vi kan väl kolla?
    Super läcker paj, mumma!
    Ang lukas, från en mamma vars barn nyss varit mitt i utbrotten -det går över vännen, det är en utvecklingsfas som ger en fingervisning om tonåren:).
    Kramisar

    SvaraRadera
  7. God Afton!

    Nu har jag sovit i 4 timmar på soffan!

    Vilken härlig fest det blev och så roligt att få träffa er goa Ö-Kalixbor! Showen var visst en succe - men jaghann inte se den.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  8. Hej Petra!

    Visst är den fin tidningen !

    Jag mailar bilder på lampkjolen så fort jag får bilder från företaget så du får se!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för din goa kommentar, kul att du hittade mig. Vad du är duktig som klara allt med 2 små barn och en i trotsperioden,jag har glömt hur det var för mina barn har flyttat hemifrån och barnbarnen är bara söta när dom är hos farmor. Du undrade över mina saker. Jag har en hemsida www.fantasiahantverk.se, tyvärr är jag dålig på att uppdatera den. Är det något du ser på bloggen som du är intresserad av, skriv en kommentar så kommer jag tillbaka med pris. Jag håller låga priser så alla ska kunna ha glädje av det jag gör.Kramar Lotta
    www.samuelsgarden.blogg.se

    SvaraRadera